08 May 2010

Temperaturkontroll

Vi har driftsproblem med vår värmepump. Trots upprepade besök av servicetekniker kan problemet inte lösas. Jag har nu inköpt ett 1-wire temperaturmätningssystem. Med detta system mäter jag 4 olika temperaturer, ute-temperatur, tapp-varmvattentemperatur, Framlednings-temperatur samt retur-temperatur från elementen. Alla dessa värden loggas i ett windows-program (loggtemp). Var 10 minut skickar systemet (ftpar) en jpeg-bild till min web-server och vips så kan jag hålla koll på hur vår värmepump mår oavsett var jag är någonstans, bara jag har en uppkopplad dator. Tack vare denna mätning och denna koll så ser jag väldigt exakt när värmepumpen stannar och tack vare dessa kurvor kan jag också analysera vad som kan vara fel. Efter det senaste stoppet kontaktade jag tillverkaren och kunde få ett tips som nu förhoppningsvis löser grundproblemet. Väntar med spänning på resultatet av senaste åtgärden.

No comments: