16 May 2010

Hjälm, varför då?

Jag har hjälm när jag cyklar, åker utför, åker skridskor, åker inlines mm. Kort sagt jag använder hjälm när jag utöver aktiviteter där risken finns att man åker omkull eller av någon annan anledning far i backen när man själv inte vill. Min livserfarenhet säger mig att om man t.ex cyklar, något sånär regelbundet, så kommer man förr eller senare att åka omkull, kollidera eller helt enkelt åka av vägen. Hjälmen är en försäkring för mig eftersom jag kan föreställa mig hur resten av mitt liv skulle kunna vara, eller hur det skulle kunna hastigt upphöra, om jag cyklade omkull och slog i huvudet utan att ha en skyddande hjälm.
Tyvärr så kan jag ha en viss förståelse för att ungdomar inte har hjälm. Grupptryck är ibland fasansfullt tufft. Tjejer vill kanske inte förstöra sin frisyr som kanske har tagit flera minuter att ordna till. Killar betraktas som töntar och nördar om de kommer med hjälm.

Nu ska jag berätta en episod, alldeles sann, som jag själv upplevde härom veckan. Jag mötte tre inlines-åkare som kom med väldans fart, svichande fram på gångvägen. Alla tre hade knäskydd, alla tre hade handledsskydd, alla tre hade armbågskydd. INGEN HADE HJÄLM!!!
Med den inställningen kanske det tyvärr är så att de inte är behjälpta av hjälmen vid en ev. olycka eftersom huvudet förmodligen inte kan ta mer skada än vad det redan måste ha gjort.

Var rädd om det viktigaste du har på kroppen nämligen knoppen.

No comments: