29 April 2009

Valet till Europaparlamentet

Nuförtiden pratas det mycket om det befarade låga röstdeltagandet till europaparlamentet i juni. Vissa anser att man måste rösta med hänsyn till alla de människor som lever i icke demokratiska länder. Varför då frågar jag mig. Varför ska jag rösta på personer och politiker som jag inte har tid eller intresse att sätta mig in i vad de tycker och tänker? Förresten är jag as trött på att välja! Jag väljer elbolag, hemförsäkring, pensionsfonder, sjukförsäkring, husläkare, tandläkare, sjukgymnast mm mm. Jag orkar inte sätta mig in i någonting nytt som jag inte är ett dugg intresserad av.

Jag hoppas verkligen att de som lever i icke demokratier förlåter mig för att jag denna gång inte tänker utnyttja min demokratiska rättighet till att lägga min röst på någon eller något som jag inte har tid att bedömma om det är bra eller dåligt för världen, eu, Sverige eller mig själv.

No comments: