25 April 2009

Internet backup

I år råkade jag ut för en datorkrash. Lyckligtvis hade jag allt viktigt backupat på externa hårddiskar. Trots det förlorade jag många timmar som jag fick ägna åt hårt arbete för att installera program, återställa favoriter, epost-adresser, inställningar och mycket annat som kanske inte är jätteviktigt men väldigt tidsödande att förlora och återskapa. Jag köptge en ny dator, en Packar Bell. Den nya datorn innehåll en prova på licens på en programvara som gör backuper av filer och kataloger helt automatiskt. Alla filer lagras i någon server ute i stora världen. Jag tyckte detta lät bra och började testa tjänsten. Summa summarum fungerar det väldigt bra, även om det tog en väldigt lång tid att skapa en komplett backup av allt som jag ville ha backup på. Närmare 100 GB blev det till slut. Nu hör jag kritiska röster som säger "Jag skulle aldrig backupa mina privata filer till en server på internet". Jag säger "Om någon därute vill kolla mina harmlösa,ovärdeliga semesterbilder och familjebilder so what, you welcome". Jag är i alla fulla fall "on on" som min arbetskamrat Peter säger när han springer i Hasch house hurriers, mer om detta en annan gång.
PS Alla filer som backupas krypteras och allt är väldigt skyddat via lösenord, konton mm. DS
PS2 Tjänsten heter Carbonite och kostar ca 500 kr per år oavsett antal GB, mycket prisvärt DS2

No comments: