21 April 2009

Long time no see

Nu var det väldans länge sedan jag bloggade. Påsken är förbi och också vår Portugalresa. Att uppleva Portugal som svensk var ganska skrämmande. Jag hade förväntat mig sämre standard i Portugal än i Sverige, Jag trodde jag skulle se fattiga människor, tiggare, krymplingar och all annan misär som jag skulle kunna känna medlidande med och samtidigt känna mig trygg och präktig som en svensk medborgare tidigare alltid har känt sig. Verkligheten slog ned som ett blixtnedslag! Jag såg ingen misär. Jag såg inga tiggare. Jag såg inga krymplingar. Vad såg jag? Jo en bilpark som mestadels bestod av nya Audi och Bmw, Rena fina tunnelbanevagnar, Inget klotter, inget skräp, trevliga människor och en atmosfär som verkligen får mig att undra VAD HAR HÄNT MED DEN SVENSKA VÄLFÄRDEN?

Min alldeles personliga uppfattning är följande: Vi svenskar luras att tro att vi fortfarande har en av de högsta levnadsstandarderna i världen. Att vi är ordentliga och präktiga och duktiga och att vi ska vara glada att vi är svenskar. MEN OCH ETT RIKTIGT STORT MEN - VI ÄR LURADE!!!! Vi är varken duktiga eller bra! Vi skräpar ned, vi klottrar vi slåss, misshandlar och vi är prylgalna, vi lever över vår ekonomiska förmåga, vi drabbas av sms-lån, vi skyller på samhället eller andra när vi själva inte kan göra rätt för oss. Vi är eller håller på att bli Europas sämsta land. Hur har det kunnat bli så här?
Jag tror mig veta svaret på denna känsliga fråga men eftersom den är politisk het så avvaktar jag med svaret. Den som söker hon finner.

För övrigt anser jag att finanskrisen ska förstöras.

No comments: