20 February 2010

Vad har du för intressen?

Idag hörde jag en kort stund på radion. "Ring så spelar vi" sändes och radioprataren frågade kvinnan som ringde vad hon hade för intressen. Svaret var att hon inte hade några intressen. "Jobbet tar tid och så är det en massa pyssel i hemmet" var det ungefärliga svaret. När jag hör sånt blir jag alldeles bestört. Det är inte heller första gången jag noterar att det finns människor som inte har något intresse eller någon hobby. Min bedömmning är att det är väldigt många som svarar som kvinnan i "ring så spelar vi" på en sådan fråga. Själv skulle jag kunna prata hur länge som helst om mina egna intressen och hobbys trots att mitt jobb och mitt "pyssel" hemma tar väldigt mycket tid det också. De människor som inte har något intresse för någonting, vad är det som gör deras tillvaro guldkantad? Hur roligt skulle det vara att bara vara och låta tiden gå utan att man har något intresse-ant att se fram emot eller fundera på eller planera? Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan leva ett liv utan att ha något som man är intresserad av. Jag hoppas verkligen att de som svarar nekande på om de har något intresse eller hobby inte har förstått att de i så fall är väldigt intreserade av sådant som de inte ser som någon hobby. Kvinnan i "ring så spelar vi" är förhoppningsvis mest road av att arbeta och att pyssla hemma annars är det väldigt väldigt synd om henne.

No comments: