10 October 2009

Vad är egentligen verkligt?

Människor ser och upplever omvärlden och allt som händer på olika sätt. Detta är väl ganska självklart men fårvånar i alla fall när det ibland så tydligt visar sig. Härom dagen berättades en händelse som hade upplevts från ett annat håll än när jag blev informerad om händelsen ifrån en annan person och som då beskrevs ifrån ett helt annat håll. Dessa båda "informationskällor" hade varit i närkontakt med händelsen men hade utifrån sin egen verklighet upplevt den helt annorlunda. Detta blev för mig så tydligt och så faschinerande att jag har funderat på detta i flera dagar. Detta fenomen stöter man på dagligen och nästan jämt skulle jag vilja påstå. En reflektion till arbetslivet är att man noga bör förvissa sig om att alla som ska komma överens om något har så likartad bild av saken som det bara går att ha. Då menar jag att allas bild, känslor, tankar kring saken bör komma fram. Det finns lika många verkligheter som det finns betraktare.

No comments: