20 August 2009

M31 igen

Nu har jag äntligen lyckats skåda Andromeda galaxen med mina ögon! Denna natt är stjärnklar och jag har förgäves försökt att hitta M31 - Andromeda galaxen med mitt teleskop utan att lyckas. Teleskopet är rangligt och skakigt och det är svårt att manövrera med de två justerrattarna. Jag gav upp och hämtade min vanliga kikare 8x50 och med den kunde jag hur enkelt som helst hitta M31. I början syntes den bara om jag fokuserade blicken på sidan om galaxen men när mina ögon blev mer anpassade förmörkerseende kunde jag även se den om jag verkligen "tittade" på den. Nu måste jag i ärlighetens namn erkänna att om jag inte visste att det var just M31 jag såg på så skulle det inte vara så lätt attt se att detta är en sprialgalax långt långt utanför vår egen galax-Vintergatan.

No comments: