14 July 2009

Varför kan man inte laga cykelpunka längre?

När jag var liten så gick det alldeles utmärkt att laga en trasig cykelslang. Jag vet att fungerade för jag har själv gjort det. Den senaste gången jag lyckades var nog i mitten av 1980 talet. Sedan dess har jag aldrig lyckats! Vad beror det på? Senast idag försökte jag laga ett litet litet hål på min dotters cykel. En ny reparationsask med bruksanvisning solution, laglappar, sandpapper och ventiler. Jag följde bruksanvisningen till punkt och pricka men icke sa nicke. När jag började pumpa i luft så lossnade laglappen precis som laglappar alltid har gjort för mig de senaste 25 åren. Vad har hänt? Är det klimatförändringarna eller kan det vara så att i vår iver att göra allt mer miljövänligt har lyckats göra det omöjligt att laga cykeldäck med miljövänligt solution och miljövänliga laglappar. Är det så så "skjuter vi oss själva återigen i foten" det kan väl inte vara miljövänligt att behöva köpa ny cykelslang så fort vi får ett litet hål?
Min historia slutar med att jag i morgon uppsöker en affär med cykelslangar och köper en ny. Jag har vare sig tid eller lust att tröstlöst försöka laga cykelpunkor mera.

2 comments:

Jelloul said...
This comment has been removed by the author.
Jelloul said...

Inte nog med det, nu finns det överhuvudtaget inga sådana lagningsatser att köpa. Har man tur får man köpa (dyrt) för fyra lagningar i taget. Eller tvingas man att köpa ny slang. Förklaringen: CYKELHANDLARNA VILL PASSA PÅ ATT BLI RIKA PÅ VÅR BEKOSTNAD.
MVH