04 February 2009

Värdelösa anti-virusprogram

Jag har en ny dator. Jag har ett nytt antivirusprogram som heter xxxx. Tro det eller ej men efter mindre än en vecka så har en fil på min nya dator drabbats av virus. Det elaka viruset heter Trojan.Brisv.A!inf. Akta er för detta för mitt antivirusprogram kan inte ta bort detta virus! Antivirusprogrammet kan däremot upptäcka viruset men upplyser mig om att jag ska ta bort det manuellt. Problemet är bara att det inte går att ta bort manuellt. Filen som är infekterad är helt omöjlig att radera. Även som administratör och mig själv som ägare och en annan massa säkerhetsinställningar så vägrar Windows Vista att göra som jag vill.
FILEN GÅR INTE ATT RADERA!
Det finns andra specialprogram som man kan tanka ned från nätet som är specialdesignade att spåra upp och radera detta virus, men jag har ännu inte hittat något som faktiskt fungerar.
SKA DET VARA SÅ HÄR? Säger jag likt Sverker Olofsson. Ska man acceptera att man ska behöva betala dyra pengar för antivirusprogram som inte kan hålla virus borta?
Mitt antivirusprogram beter sig mer och mer som ett virusprograms självt genom att allt oftare och med allt tätare intervall slänga upp varningsfönster på skärmen som talar om att det finns nog ett virus men du får ta bort det manuellt om du kan.
Suck!

No comments: