21 January 2009

Ny dator

Vår 6 år gamla dator gav upp. När jag startade den gick den igång men efter ett godtyckligt antal minuter blev den svart. Jag lyckades dock få den att vara aktiv så länge som det behövdes för att göra en backup av familjens konton efter mycket möda och stort besvär. Det som känns riktigt otäckt är att det alltid förloras data när en PC ger upp, man vet inte hur mycket förrän efter en ganska lång tid. Idag har jag köpt en ny dator som jag just nu sitter och installerar och kopierar data till. Jag måste säga att det är imponerande att så mycket nu för tiden sker automatiskt utan att man själv som användare måste konfigurera och parametrisera så särskild mycket. Det allra mesta sker faktiskt automatiskt. Windows Vista verkar funka helt okey.
Internet anslutningen skapade shelt automatiskt när den nya datorn startades, bara det är väl ett under av automatisering eller? Nu väntar ett antal sena kvällar med mycket datoradministration. Mina döttrar t.ex arbetar med viktiga projektarbeten i skolan och deras dokument MÅSTE bara kunna återskapas. Nu närmar sig klockan midnatt och här sitter jag och kopierar filer till tusen. Förhoppningsvis kommer jag i säng innan jag ska gå upp.

No comments: