04 September 2008

Hej igen!, long time no see!

Hur ser vår omgivande galax ut i universum? Kolla denna länk så får ni en uppfattning om hur vår omgivning ser ut: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=823481.
I går sprang eller rättare sagt joggade jag 2.5 km utan att få problem med mina vadmuskler. Nu hoppas jag att jag succesivt ska kunna komma igång med min löpträning igen. Löpning är för mig ett underbart sätt att koppla av och låta tankarna flyga omkring som de vill. Jag upplever ingen annan motionsform lika avslappnande och rekreativ som löpning. När man cyklar, åker skidor, inlines eller rullskidor verkar det som om hjärnan måste arbeta. Förmodligen med att observera omgivande trafik och spår mm samt naturligtvis att hålla balans och sinnesskärpan aktiv. När man springer tror jag att man kopplar bort hjärnan mer och i stort sett bara använder förlängda ryggmärgen. Detta kan vara förklaringen till att löpning blir så mycket mer än bara träning.

Amatör-astronom -psykolog -läkare -löpare Geminus Gladius

No comments: